Пн — Нд з 9:00 до 20:00
Джексон Поллок та його знаменита краплинна техніка

Джексон Поллок та його знаменита краплинна техніка

25/02/2024

Джексон Поллок став символом революційних змін у світі мистецтва. Його методи та підходи відобразили прагнення до свободи вираження, яке було характерним для його часу. Джексон Поллок – один із найвпливовіших представників сучасного мистецтва другої половини XX століття. У списку його заслуг – створення концепту абстрактного експресіонізму та унікальної техніки краплинного зрошення. Винайдений Поллоком «живопис дії» вплинув на сприйняття самої сутності художнього процесу і дав потужний імпульс розвитку нових напрямків.

Початок творчого шляху

Народився Джексон Поллок у 1912 році в штаті Вайомінг, США. Художню освіту він почав здобувати в Лос-Анджелесській школі прикладних мистецтв, куди вступив після невдалої спроби потрапити до армії. У навчальному закладі Поллок познайомився з окультними ідеями теософського гуртка, які пізніше помітно вплинули на його творчість. Через проблеми з алкоголем та ексцентричну поведінку незабаром художника було виключено зі школи. В 1930 Поллок відправляється в Нью-Йорк, де в Лізі студентів мистецтв під керівництвом Томаса Харта Бентона продовжує навчання. У першій половині 1930-х років художник активно подорожує та знайомиться з творчістю інших майстрів. Вплив на нього надали роботи мексиканських майстрів (Дієго Рівери та Хосе Клементе Ороско), Пабло Пікассо та художників-сюрреалістів. Ще одним джерелом творчої наснаги для Поллока став психоаналіз, з яким він познайомився під час лікування від залежностей та депресії.

Винахід крапельної техніки

Наприкінці 1940-х років художник винаходить унікальну техніку написання картин абстракцій. Згодом критики назвали її «краплинним живописом» або дріпінгом. Хоча сам автор вважав за краще використовувати назву «техніка, що ллється». Деякі критики вважають, що інноваційна манера Поллока з'явилася внаслідок психічних травм і депресії. Відомо, що майбутній митець мало не загинув під час народження (пуповина ледь не задушила його). Тривала асфіксія могла викликати ураження нервової системи та психічні аномалії. Вже у дитячому віці з ним стався другий нещасний випадок – одноліток відрубав йому фалангу пальця. Пізніше біографи неодноразово фіксували загострення депресії у зрілому віці. У такі періоди художник активно малював у блокнотах свої кошмари та сексуальні фантазії родом із підсвідомості. Намагаючись подолати психологічні травми, художник використовував методи психоаналізу, дослідження власної підсвідомості та автентичної техніки ритуального мистецтва.

Метод краплинного зрошення полотна без фізичного контакту кисті з його поверхнею допомагав здобути свободу в рухах та спонтанними замахами пензля надавати форму образам з підсвідомості. Дріпінг настільки ефектно виглядав збоку, що Поллок навіть дали прізвисько Jack, the Ripper (Джек-потрошитель). Під час роботи над картиною художник розміщував на підлозі майстерні полотна, а потім наносив на них фарбу спонтанними рухами. Поступово художник дедалі більше віддалявся від традиційних інструментів та прийомів. За його власними словами, він не використовував мольберти, палітри і навіть пензлі, віддаючи перевагу совкам, ножам та паличкам. Для надання картин більшої фактурності фарбу Поллок змішував з піском і битим склом. Йому подобалося ходити навколо полотна і наносити на них фарбу хльосткими рухами. Картина у процесі створення отримувала своє життя, непідвладну волі майстра. Все що йому залишалося – продати волю твору до свого буття.

Іноді Поллок відновлював роботу над картиною, вважаючи її до цього вже завершеною. Збоку все виглядало так, ніби автор у якийсь момент відчував, що треба додати ще кілька помахів. На жаль, робота не завжди допомагала майстру звільнитися від нав'язливих образів із підсвідомості. Для натхнення він нерідко вживав наркотики чи алкоголь, що ще більше посилював свою залежність. Крапельної техніки Поллок присвятив 3 роки з 1947 по 1950 рік.

Абстрактний експресіонізм Джексона Поллока

У 1950 році в журналі «Art News» вийшла стаття про дріпінг Поллока. Текстові описи супроводжували фотографії хаотичного творчого процесу. Подібний підхід до образотворчого мистецтва шокував читачів, але новація викликала непідробний інтерес. Інтригували публіку також заяви художника, що під час роботи він не завжди розуміє, що робить. Незважаючи на критику з боку консерваторів, нове мистецтво здобуло популярність і принесло популярність майстру. До цього художник Ханс Хофман вже використав схожу техніку, яку Роберт Коатс у статті для New Yorker назвав абстрактним експресіонізмом. Тому назва для направлення на момент публікації статті про «краплинний живопис» вже існувала. Згодом Поллок як найпомітніший представник нового напряму став основною фігурою абстрактного експресіонізму.

Відправною точкою нового напряму стала ідея спонтанності творчого пориву та її глибинного зв'язку з реальністю підсвідомості. Під час роботи над полотном художник має звільняти себе від культурних умовностей та хибної ідеології, що нав'язується політичними системами. У такому стані він може стати ретранслятором «вільних форм». На думку істориків мистецтва, є також соціально-політичні причини появи абстрактного експресіонізму. По-перше, новий напрямок став відповіддю на втому від соціального реалізму 1930-х років з його потягом до зображення достовірних сюжетів з повсякденності. По-друге, у післявоєнній Америці діяла цензура, і лише політично нейтральні сюжети могли стати віддушиною для людей вільних поглядів. Абстрактний експресіонізм не обмежується творами, створеними з допомогою крапельної техніки. У ньому активно діяло інше під напрямок, представлений творчістю Марка Ротка, Барнетта Ньюмана та їх сподвижників. Замість хаотичних ліній на полотнах майстрів можна побачити комбінації полів кольорів т.з. "живопис колірного поля".

ТОП-3 найвідоміших робіт Поллока в краплинній техніці

  1. "№ 5, 1948" (1948). Найвідоміша картина Поллока. Кілька разів вона з'являлася у художніх фільмах («Контрабанда», «З машини»). Її першим власником став художник та дилер Алонсо Ассоріо. Поллок продав йому твір за $1500. Кажуть, що друзі Асоріо щиро дивувалися, що така творчість може коштувати так дорого. 2006 року її придбав колекціонер Давид Мартінез за рекордні $140 млн.
  2. "Номер 11, 1952" (1952). Картина також відома під назвою "Сині стовпи". Історик мистецтва Денніса Філліпса вважає, що друга, більш «предметна» назва суттєво звужує обрій можливих інтерпретацій сюжету. Картина здобула популярність після переміщення до колекції Національної галереї Австралії. На її купівлю було витрачено близько $1,3 млн при ліміті $1 млн. Угода отримала громадський резонанс і викликала дискусії з приводу цінності такого роду творчості. Пізніше творіння Поллока все ж таки отримало визнання консервативної публіки і сьогодні вважається найціннішим експонатом галереї.
  3. "Номер 30" (1950). Картина була написана на вершині розвитку крапельної техніки Поллока. Процес створення картини був частково зображений на фотографіях і задокументований Гансом Намутом. Пізніше за шедевром закріпилася назва "Осінній ритм". Картину придбав Музей Метрополітен за $20 тис.

Оцінки творчості Джексона Поллока

Незважаючи на свою напускну аполітичність, творчість Поллока практично відразу ж почала розцінюватися як інструмент політичного впливу. У країнах, що орієнтувалися на соціалістичну модель, вважалося, що абстрактний експресіонізм було винайдено американськими спецслужбами для «розхитування моральних підвалин» супротивників капіталізму. Прихильники таких теорій звертають увагу на дивну деталь – посмертну виставку художника спонсорувала ЦРУ. Дійшло до того, що мистецтво Поллока почали називати «зброєю холодної війни». Висувались й інші, зрозуміліші поціновувачам прекрасного, звинувачення в тому, що під виглядом мистецтва глядачам пропонують жарт. Деякі критики навіть називали полотна Поллока «шпалери», негідними того, щоб стояти в одному ряду з творами великих класиків. Сальвадор Далі якось написав, що майстер абстрактного експресіонізму не такий поганий, як Вільям Тернер, адже він ще більше ніщо. Але подібні критичні думки все ж таки не стали мейнстримом. Сьогодні Поллок входить до списку найдорожчих художників сучасності, а деякі з його робіт постійно цитуються в масовій культурі.

Мистецтвознавець KyivGallery